لوفت‌هانزای آلمان جام قهرمانی را بالای سر برد

بعد از چهارده بازی در جام ایرلاین‌های اروپا دو فینالیست جام، ترکیش ایرلاینز و لوفت‌هانزا در آخرین دیدار رقابت‌ها مقابل هم قرار گرفتند. در این فینالِ تماشایی که ورزشگاه حتی یک لحظه هم از صدای تشویق تماشاگران دو تیم خالی نشد، شاهد بازی پرهیجان و زیبایی از هر دو تیم بودیم که بعد از رد و بدل شدن ۹ گل در بازی، لوفت‌هانزا با نتیجه‌ی ۵ بر ۴ پیروز از میدان خارج شد و جام قهرمانی را بالای سر برد.

airline-blog-new-team-15-950408

هر دو تیم بازی را با احتیاط آغاز کردند، اما این ترکیش ایرلاینز بود که نخستین حمله را ترتیب داد. فرودگاه آتاتورک که مقرّ اصلیِ ترکیش ایرلاینز است، به‌عنوان سومین فرودگاه پرتردد اروپا و یازدهمین فرودگاه پرترافیک دنیا، توانست فرودگاه اصلیِ لوفت‌هانزا یعنی فرودگاه فرانکفورت را پشت سر بگذارد. این در حالی بود که فرودگاه فرانکفورت در هر دو مقیاس اروپایی و جهانی تنها یک پله پایین‌ترا ز فرودگاه آتاتورک قرار دارد و چهارمین فرودگاه پرتردد اروپا و دوازدهمین فرودگاه پرتردد جهان است.

۳d923ec5_shutterstock_104316317.xxxlarge_2x

عطش گل‌زنی ترکیش ایرلاینز بعد از به ثمر رساندن گل زودهنگام کمی فروکش کرد، در مقابل این لوفت‌هانزا بود که با شدت بیشتری حمله می‌کرد. ترک‌ها با دفاع منسجم و سازمان‌یافته حملات پی‌درپی آلمانی‌ها را دفع می‌کردند و با رساندن توپ به نوک حمله تلاش می‌کردند با ضدحملات برق‌آسا حتی به گل هم برسند. اما لوفت‌هانزا فشار روی دروازه‌ی حریف را افزایش داد؛ ایرلاین آلمانی در حرکتی تاکتیکی و حساب‌شده و سرمایه‌گذاریِ کلان، تعدادی از ایرلاین‌های اروپایی را خرید و در خود ادغام کرد. ایرلاین‌های آستریان‌ایر، سوییس‌ایر، یورو وینگز، جرمن وینگز، ایر دولومیتی و تمام زیرمجموعه‌هایشان در لوفت‌هانزا ادغام شدند و به این ترتیب لوفت‌هانزا توانست در دقیقه‌ی ۳۵ نیمه‌ی اول سد دفاع فشرده‌ی ترکیش ایرلاینز را بشکند و به گل تساوی برسد. آلمانی‌ها بعد از زدن گل تساوی دست از حمله برنداشتند اما در ۱۰ دقیقه‌ی پایانی نیمه‌ی اول گل دیگری میان دو تیم رد و بدل نشد و دو تیم با نتیجه‌ی مساوی یک یک به رختکن رفتند.

dscf3564

نیمه‌ی دوم را ترکیش ایرلاینز کوبنده آغاز کرد. این شرکت هواپیمایی بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ جهان شاهد رشد ۶۰درصدی بازار هوانوردی بود. ترکیش ایرلاینز همراه با این رشد جهانی، با شتاب بسیار بیشتری پیش رفت و توانست در این فاصله‌ی زمانی رشدی ۳۶۷درصدی را تجربه کند و همین رشد غول‌آسا در فاصله‌ی زمانی کوتاه، ترکیش ایرلاینز را به گل دوم رساند. ترکیش ایرلاینز بعد از گل دوم باز هم به حمله ادامه داد و با افزایش ناوگان خود تلاش می‌کرد به گل سوم برسد. سرانجام ترکیش ایرلاینز که ناوگان خود را به ۳۲۴ فروند هواپیما شامل ایرباس، بویینگ و امبرائر رسانده است، اعلام کرد که در یک برنامه‌ی جاه‌طلبانه تا سال ۲۰۲۳ ناوگان خود را به ۴۵۰ فروند هواپیما می‌رساند. لوفت‌هانزا این حمله‌ی ترکیش را بی‌پاسخ نگذاشت و نه تنها این حمله‌ی ترکیش ایرلاینز را دفع کرد بلکه با یک ضد حمله‌ی سریع به گل رسید. لوفت‌هانزا که خود ۲۶۸ فروند هواپیمای ایرباس و بویینگ دراختیار داشت، بعد از ادغام کردن ایرلاین‌های سوییس‌ایر، آستریان‌ایر، یورو وینگز، جرمن وینگز و… مجموعه‌ی ناوگان خود را به چیزی حدود ۶۲۰ فروند هواپیما شامل ایرباس، بویینگ، امبرائر و بمباردیر رساند. لوفت‌هانزا که در گذشته اولین مشتری بویینگ ۷۳۷ بود، امروزه نیز بزرگ‌ترین ناوگان ایرباس پهن‌پیکر و غول‌آسای A380 را در اروپا در اختیار دارد. به این ترتیب آلمانی‌ها گل خورده‌ی دوم را هم جبران کردند.

از دقیقه‌ی ۶۵ بازی، لوفت‌هانزا به حملات خود شدت بیشتری بخشید. ترک‌ها نیز عقب ننشستند و بازی شتاب دوچندان گرفت. دو تیم در رقابتی تنگاتنگ در دفعات متعدد تلاش کردند دروازه‌های یکدیگر را باز کنند. سرانجام این لوفت‌هانزا بود که با ارائه‌ی یک سیستم خدمات فروش برای مشتریان وفادارش توانست بسیاری از مسافران سفرهای هوایی در اروپا را جذب پروازهای خود کند، این سیستم که Miles & Mores نام دارد توسط تمام ایرلاین‌های ادغام‌شده در لوفت‌هانزا نیز اجرا شد و رفته‌رفته ایرلاین‌های دیگری از مناطق دیگر جهان نیز به آن پیوستند. در مقابل ترکیش ایرلاینز با تعریف سرویس Miles & Smiles قصد داشت ضربه‌ی سهمگین لوفت‌هانزا را دفع کند که موفق نشد و لوفت‌هانزا توانست در سال ۲۰۱۲ رکورد جابه‌جایی مسافر را در سال ۲۰۱۲ با ۱۰۳میلیون مسافر بزند. به این ترتیب گل سوم لوفت‌هانزا وارد دروازه‌ی ترکیش ایرلاینز شد.

dsc_3454

در دقیقه‌ی ۶۹ باز هم شاهد یک گل زیبای دیگر از لوفت‌هانزا بودیم. لوفت‌هانزا در صنعت هوانوردی و گردشگری همیشه پرجمدار حرکت‌های بزرگ و انقلابی بوده است. بعد از رشد چشمگیر سفرهای هوایی در سراسر جهان و ناکارآمد بودن سیستم‌های رزرو آفلاین، لوفت‌هانزا با همکاری ایرلاین‌های بزرگ دیگر مانند ایرفرانس، ایبریا، هواپیمایی اسکاندیناوی و چند ایرلاین دیگر سیستم سراسری رزرو کامپیوتری بلیط هواپیما را راه‌اندازی کردند. این سیستم آمادئوس نام داشت و امروزه در بسیاری از کشورهای جهان برای فروش آنلاین بلیط پروازهای خارجی به کار برده می‌شود. لوفت‌هانزا پرچم‌دار ایرلاین‌های مشارکت‌کننده در این طرح بود. با به ثمر رسیدن این گل در دقیقه‌ی ۶۹ ، نتیجه‌ی بازی ۴ بر ۲ به نفع لوفت‌هانزا شد.

به نظر می‌رسید آلمانی‌ها بازی را در دست گرفته‌اند و به مانند فوتبال‌شان یک سر و گردن از ترک‌ها بالاتر هستند؛ اما ترکیش ایرلاینز بعد از دریافت دو گل پیاپی خود را به آب و آتش زد تا نتیجه را عوض کند. ترک‌ها تلاش کردند تا با گسترش مسیرهای پروازی در قاره‌ی آفریقا و افزایش خدمات‌رسانی به مسافران در حین پرواز، نتیجه‌ی بازی را عوض کنند که تلاش‌شان نتیجه داد و سرانجام در دقیقه‌ی ۷۲ به گل رسیدند.  طبق اعلام یاتا ترکیش ایرلاینز با ۴۵ مقصد پروازی در آفریقا، تنها ایرلاینی است که به بیشترین مقصد پروازی در آفریقا دست یافته است. بعد از زدن گل سوم ترک‌ها تلاش کردند با ارائه‌ی غذای متفاوت و خدمات سطح بالا به مسافران خود، قبل و حین پرواز، گل چهارم را هم به ثمر برسانند. علی‌رغم این‌که غذاهای الهام‌گرفته از غذاهای سلاطین عثمانی در کیترینگ ترکیش ایرلاینز شهرت جهانی دارد، اما ترک‌ها توان رقابت با کیترینگ لوفت‌هانزا را نداشتند که بزرگ‌ترین خریدار خاویار جهان است! به این ترتیب تلاش ترکیش ایرلاینز برای رسیدن به گل چهارم بی‌ثمر ماند.

۵۴۶۹۹۹۳۲_new

بعد از کشیده شدن رقابت به خدمات ارائه‌شده به مسافران، لوفت‌هانزا بر شدت و حملات خود افزود. ترکیش ایرلاینز هم بی‌کار ننشست و با تعبیه‌ی مانیتور در پشتی صندلی‌ها و عرضه‌ی دامنه‌ی گسترده‌ای از سرگرمی‌های دیجیتال مانند فیلم، بازی کامپیوتری و موسیقی، به مسافران خود این حق انتخاب را داد که از میان هزاران فایل موسیقی، فیلم و بازی هرچیزی که خواستند انتخاب کنند و در طول پرواز سرگرم باشند. ۱۰۶ فروند از هواپیماهای ترکیش به این سیستم مجهز شدند. اما لوفت‌هانزا علاوه برا ارائه‌ی سرگرمی‌های متفاوت در داخل پرواز، اولین ایرلاین جهان بود که با تجهیز هواپیماهایش به تجهیزات پیشرفته، به مسافرانش این امکان را داد که در حین سفر در داخل کابین از اینترنت پرسرعت استفاده کنند. به این ترتیب در درقیقه‌ی ۸۰ بازی، لوفت‌هانزا با زدن گل پنجم، میخ خود را کوبید و اختلاف گل با ترکیش ایرلایتز را به ۳ رساند و ۵ بر ۳ از ترکیش ایرلاینز پیش افتاد.

ترکیش ایرلاینز بعد از دریافت گل پنجم دست از تلاش برنداشت. ترک‌ها با افزایش فشار روی دروازه‌ی لوفت‌هانزا دفاع منسجم آلمانی‌ها را از هم گسیختند و به یک گل دیرهنگام دست پیدا کردند. زننده‌ی این گل جوایزی بود که این ایرلاینِ سخت‌کوش از موسسات و نهادهای معتبر بین‌المللی دریافت کرده بود. ترکیش ایرلاینز موفق شد ۵ جایزه‌ی معتبر بین‌المللیِ بهترین ایرلاین اروپا، بهترین ایرلاین جنوب اروپا، بهترین پروازهای کلاس تجاری، بهترین سروکننده‌ی غذای کلاس جاری، بهترین سالن لانژ فرودگاهی در کلاس تجاری را از معتبرترین موسسات و نهادهای سنجش خدمات فرودگاهی و ایرلاین‌ها کسب کند و لوفت‌هانزای پرآوازه و پیشکسوت را در کسب جایزه پشت سر بگذارد. با این گل دیرهنگام ترکیش ایرلاینز نتیجه‌ی بازی ۵ بر ۴ به نفع لوفت‌هانزا شد. بعد از این گل ترکیش ایرلاینز تا پایان وقت اضافه همچنان با حمله به دروازه‌ی آلمان تلاش کرد به گل برسد که موفق نشد و بازی با همان نتیجه‌ به پایان رسید.

dsc_3042

به این ترتیب سرنوشت جام ایرلاین‌های اروپا پس از برگزاری پانزده مسابقه‌ی حساس و نزدیک رقم خورد و در میان تشویق شدید هواداران آلمانی، لوفت‌هانزای پیشکسوت و باتجربه با نتیجه‌ی ۵ بر ۴ پیروز میدان شد و جام قهرمانیِ این دوره از جام ایرلاین‌های اروپا را بالای سر برد.

بازی‌های نیمه‌نهایی

ایرفرانس (فرانسه) – ترکیش ایرلاینز (ترکیه)

بریتیش ایرویز (انگلیس) و لوفت هانزا (آلمان)

wp_reset_query();

نظر خود را بنویسید :

نام و نام خانوادگی(الزامی)
نشانی ایمیل (الزامی)